نورپردازی در آسایشگاه ها و مراکز روان-درمانی  

همچنین در سیلکبرگ، پروژه ای برای امکانات مرکز درمانی مارین لاند، که یک مرکز روان-درمانی و آسایشگاه سالمندان 120 اتاق خوابه می باشد، صورت گرفت. این پروزه یکی از بزرگترین پروزه های اجرایی از سوی این شرکت دانمارکی می باشد که نتایج قابل ملاحظه ای را حاصل ساخت.

ویژگی کلیدی این پروزه کنترل و مدیریت تمامی نورها  از طریق آی-پد تمامی کارکنان است. سنسورهایی نیز در کف اتاق خواب ها تعبیه شدهکه می توانند نقش یک مسیریاب را بازی کنند. بنابراین ساکنین می توانند جهت یابی کرده ومسیر خود را به سمت حمام و سرویس های بهداشتی پیدا کنند.

حائز اهمیت است که این سیستم کاملا با امکانات سیستم های هشدار و اطلاع رسانی یکپارچه گشته است. بنابراین، اگر یکی از ساکنین در طول شب نیاز به کمک داشته باشد و بهیاران را فرا خواند، سیستم نورپردازی اتاق به طور اتوماتیک در سطحی ملایم روشن خواهد شد تازمینی که یکی از کارمندان هشدار را لغو کنند.

پروژه خلاقانه بعدی در مورد نوسازی واحد مراقبت های ویژه بیمارستان ساندربرگ در جنوب دانمارک صورت گرفت. یکی از ویژگی های مورد توجه در مورد این طرح آن است که کارکنان در حال حاضر و پس از اجرای طرح توانایی شخصی سازی نورپردازی را تا چهار بازه زمانی، به همراه تنظیمات منحصر به فرد که در دسترس برای هر بیمار است، دارا می باشند.

با این خصوصیات، که در این مقاله “نورپردازی شخصی” نامیده می شود، این امکان وجود دارد نورپردازی بر اساس متغیر ساعت بیولوژیک هر کاربر تعریف شود. بنابراین، اگر شما بشتر یک فرد با کرونوتایپ B باشید یا به عبارتی در بعد از ظهر و عصر ها بسیار پر انرژی باشد، می توانید نور نزدیک به نور روز را به منظور هماهنگ سازی بیشتر با ساعت بیولوژیکی خود تمدید کنید.

برای خرید انواع سرکابل و مفصل ریکم بر روی لینک کلیک کنید.

سازگار و منطقه محور      

سوالی که مطرح می شود این است که چطور همه این سیستم ها کار می کنند؟ سیستم کنترل اختصاصی این سیستم ها بر اساس تکنولوژی اترنت (Ethernet) و DMX/RDM  است که این اطمینان را حاصل می کند که پاسخگویی سریع و با کیفیت را داشته باشد. سیستم کنترل منطقه-محور بوده، بنابراین نور می تواند با نیازهای فردی منطبق شود. محتوای این طرح ها برای محیط های درمانی پایه ریزی شده است هر چند به آسانی برای محیط های صنعتی یا اداری نیز قابل اجرا می باشد.

این سیستم دارای سه جزء اساسی است: سرور و سیستم اپراتور، کنترل کننده محیطی و کنترل کننده بخش (واحد). سرور ( برای مثال شاید قابل اجرا از یک صفحه نمایشی لمسی با رابط کاربر) در واقع جایی است که برنامه نویسی، کنترل های کاربر و تحلیل سیستم از آن جا هدایت می شود.

کنترل کننده محیطی با این وجود اتصال میان سرور و چراغ ها می باشد. از اینجا می توان تاسیسات را به محدوده های مختلف شان، و هر دسته لامپ تقسیم کرد و کنترل در محل را از طریق کلیدهای استاندارد، سنسورها، و غیره فراهم ساخت. هر AC میتواند به به چهار محدوده قابل کنترل منحصر به فرد در سیستم اجرایی تقسیم شود. هر AC به یک آی-پی آدرس اختصاص یافته و با مابقی سرورها از طریق اترنت ارتباط برقرار می کند. کنترل کننده واحد (UC)، به عبارت دیگر یک درایور LED هفت کاناله می باشد و برای کنترل چراغ (قوه)ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم UC به همراه PMW یا تکنولوژی تبدیل دیجیتال به آنالوگ می تواند LED ها را تقویت سازد (جریان را به آن هدایت کند). UC خود از طریق ارتباط DMX/RDM دریافتی از کنترل کننده های محیطی، کنترل می شود.

طیف نوری اختصاصی    

در ارتباط با چراغ ها (لومینرها)، LED PBC ها توسط دامنه ای از  LED مختلف مجهز و توسعه داده شد. بنابراین، برای مثال در پروژه هایی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفت، یک LED گرم 2700k ، یک LED  سرد 6500k و یک RGB LED مورد استفاده قرار گرفت.

با این LED ها قادر خواهیم بود طیف دقیقی از نور را که برای پروژه مورد نیاز است اختصاصی کنیم. در خصوص ساعات بویولوژیکی بدن با مسدود کردن و تقویت طول موج ها در حدود 460nm در طیف این امکان میسر شد.

در کنار نور منطبق با ساعات بیولوژیکی، سناریوهای نوری تخصصی دیگری نیز از سوی این شرکت ارائه شد، شامل ( سناریوهای نورپردازی کلینیک ها (داخلی بیمارستان) برای venflon (خون گیری)، اسکن های فرا نور، ایکس ری و غیره.

نقش و ارزش نورپردازی رنگی همچنین به طور فزاینده ای در اتاق های محرک حس قابل تشخیص است،  جایی که می توان سناریوهای نورپردازی رنگی را با ودیو پرژکتور ها و ماشین های معطرسازی فضا مرتبط ساخت.

نتیجه ی حاصل از همه پرسی از پرسنل بیمارستان در خصوص این سناریو نورپردازی حاکی از آن است که نوپردازی بر اساس یاعت بیولوژیک انسان هم برای بیماران و هم پرسنل اثر بخش بوده و شرایط محیطی را بهبود بخشیده است. بیماران درک بهتری از زمان روز و شب داشته در نتیجه خواب بهتری داشتند. همچنین شرایط کاری برای کارکنان شیفت شب با نور شب  قرمز-نارنجی رضایت بخش تر بوده و راحت تر می توانستند در زمان بازگشت به خانه از شیفت شب به استراحت بپردازند. همچنین، به طور کلی، ریتم بهتری را برای بیماران ICU ایجاد کرد آنچنان که در شب بهتر می خوابیدند.

برای اطلاع از قیمت یراق کابل خودنگهدار کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *