پنج موردی که شما می بایست در مورد دستکش های الکتریکی بدانید!

(توصیه های ایمنی زیر را در مورد دستکش ها و تجهیزات PPE به منظور پیشگیری از بروز شوک های الکتریکی بخوانید)

در بسیاری از موارد، تنها چیزی که میان شما و یک تکان با ولتاژ بالا قرار می گیرد دستکش های شما می باشد. بنابراین، اهمیت این تجهیزات حفاظتی را نمی توان دست کم گرفت. بدین خاطر در اینجا پنج توصیه کلیدی را در مورد دستکش هایی که شما به منظور ایمنی  و پیشگیری از خطرات شوک های الکتریکی مورد استفاده قرار می دهید، ارائه می کنیم.

برای خرید انواع سرکابل و مفصل کلیک کنید.

  1. مهر تاریخ

بر طبق سند اجرایی سلامت و ایمنی حرفه ای (OSHA) آیین نامه فدرال (1910) و با توجه به جدول (I-5)، تمامی دستکش های الکتریکی می بایست در دورهای زمانی مشخص و پیش از مصرف مورد آزمایش قرار گیرد. تمامی تولیدکنندگان این دستکش ها، در کنار کد محصول یا نشان تاریخ تولید به تاریخ تست اولیه محصول نیز اشاره می کنند. در تطابق با جدول (I-5) دستکش های عایق پلاستیکی می بایست پیش از اولین مصرف و هر شش ماه پس از مصرف یا به محض تردید در میزان عایق بودن محصول، پس از تعمیر، و پس از مصرف بدون محافظ آزمایش شوند. همچنین، اگر تجهیزات عایق بندی به لحاظ  الکتریکی و نه به منظور مصرف آزمایش شوند، تنها به شرط آزمایش الکتریکی در یک بازه زمانی 12 ماهه پیش از مصرف، می توانند مورد استفاده قرار گیرند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص نکات ایمنی زمان مصرف دستکش های الکتریکی به سند ASTM F496-14a مراجعه شود.

ملزومات آزمایش این محصولات می تواند گاهاً کمی پیچیده باشد. به طور مثال، شما استفاده از دستکش های الکتریکی را برای اولین بار در اول مارس 2017 در نظر بگیرید، در صورتی که نشان تاریخ محصول 27 فوریه 2016 لحاظ شده باشد آیا نیاز به آزمایش مجدد محصول پیش از مصرف دارید؟ پاسخ مثبت است، زیرا شما دستکش ها را در بازه زمانی 12 ماهه مجاز به منظور استفاده نپوشیده اید. اما، اگر مهر تاریخ را دوم مارچ 2016 در نظر بگیرید، شما می توانید آن ها را بدون نیاز به آزمایش مجدد تا شش ماه پس از پوشیدن دستکش ها تا 1 مارچ 2017 استفاده کنید.

  1. آزمایشگاه ها

دستکش ها بهتر است برای آزمایش به یک آزمایشگاه معتبر فرستاده شود. به منظور یافتن یک ازمایشگاه معتبر در محدوده جغرافیایی خود می توانید آزمایشگاه مستقل امریکای شمالی را برای آزمایش تجهیزات حفاظتی مشاهده کنید.

  1. طبقه بندی دستکش

سند OSHA به تجهیزات حفاظتی الکتریکی را در 29CFR1910,137 اشاره کرده است. دستکش های ایمنی الکتریکی از جهت سطح حفاظتی ولتاژی که پشتیبانی می کنند و اینکه در برابر اوزون مقاومت دارند یا نه دسته بندی می شوند. افت ناگهانی ولتاژ به قرار زیر است:

کلاس 00- برای حداکثر ولتاژ 500 ولت AC- آزمایش شده تا 2500 ولت AC و 10000  DC.

کلاس 0- برای حداکثر ولتاژ 1000 ولت AC- آزمایش شده تا 5000 ولت AC و 20000 ولت DC.

کلاس 1- برای حداکثر ولتاژ 7500 ولت AC- آزمایش شده تا 10000 ولت AC و 40000 ولت DC.

کلاس 2- حداکثر ولتاژ  17000 ولت AC—آزمایش شده تا 20000 ولت AC و 50000 ولت DC.

کلاس 3- حداکثر ولتاژ 26500 ولت AC- آزمایش شده تا 30000 ولت AC و 60000 ولت DC.

کلاس 4- حداکثر ولتاژ 36000 ولت AC- آزمایش شده تا 40000 ولت AC و 70000 ولت DC.

مقاومت اوزونی نیز افت تا هم نوع I یا نوع II است: نوع I مقاوم در برابر اوزون نمی باشد. نوع II مقاوم در برابر اوزون می باشد.

نکته: یک محافظ چرمی بهتر است همیشه بر روی یک دستکش عایق پلاستیکی به منظور حفاظت در برابر  برش ها، سایش ها و سوراخ ها پوشیده شود. هر چند به  استثناء هایی در سند  29CFR 1910,137 (C) (2) (vii)(A)-(C) اشاره شده است. اگر ولتاژ از 250 ولت AC یا 375 ولت DC تجاوز نکند، نیاز به استفاده دستکش های محافظ به همراه دستکش های کلاس 00 یا کلاس 0  در شرایط مصرف محدود مانند زمانی که دستکاری بخش ها و تجهیزات کوچک نیازمند مهارت و آزادی بالای انگشتان است، نمی باشد. همچنین شایان ذکر است که مابقی کلاس دستکش ها نیز  ممکن است بدون دستکش های  محافظ ابته تحت شرایط مصرف محدود یعنی زمانی که دستکاری بخش ها و تجهیزات کوچک نیازمند آزادی بیش از حد معمول دستان است، استفاده شود البته اگر کارفرما بتواند اثبات کند که امکان آسیب فیزیکی برای دستکش ها اندک است و اگر کلاس دستکش ها یک کلاس بالاتر از آن ولتاژی که با آن مواجه است باشد.

برای خرید انواع تجهیزات کابل خودنگهدار کلیک کنید.

  1. معاینه دستکش ها

OSHA لازم می داند که “تجهیزات محافظ می بایست در یک شرایط ایمن و قابل اطمینان نگه داری شوند”. دستکش ها بهتر است به الحاظ برش اوزون، سوراخ، پارگی و دیگر نقص ها پیش از مصرف بازرسی شوند. برای اطلاعات بیشتر به راهنمای استاندارد  ASTM F 1236-16 برای بازرسی بصری محصولات پلاستیکی حفاظت الکتریکی مراجعه شود.

همچنین، دستکش ها بهتر است برای هر خیز (تورم) حاصل از آلودگی شیمیایی ( خصوصاً در مورد فرآورده های نفتی) حتی هر چند جزئی بازرسی شوند.

اگر دستکش های الکتریکی نشانه ای از نقص هایی که در بالا به آن اشاره شد را نشان دهد، می بایست بر  اساس ملزومات ASTM D120-14a برای پاکسازی و آزمایش مجدد از چرخه مصرف خارج شوند ( حتی اگر قانون “در مصرف 6 ماهه” یا “عمر مفید 12 ماهه” را که در مبحث مهر تاریخ این مقاله به آن اشاره شد براورده سازد).

  1. تست هوای دستکش

29 CFR 1910,137 (C) (2) (ii) لازم می داند یک تست هوا در کنار فرایند بازرسی برای دستکش های عایق اجرا شود. ASTM F 496 همچنین تست های هوایی را برای مراقبت های حین مصرف آستین ها و دستکش های عایق مشخص می کند. اساساً، دستکش با هوا پر می شود (چه به صورت دستی و چه با کمپرسور) و سپس از بابت نشت دهی کنترل می شوند.

همانطور که در ASTM F 496 ذکر شده است، دستکش های نوع I بهتر است بیشتر از 5/1 برابر و دستکش های نوع II بیشتر از 25/1 برابر از سایز معمولشان در طول فرایند تست هوا منبسط نشوند (باد نشوند). این روند بهتر است چندین بار تکرار گردد.

گرینگر پیشنهاد می دهد که دستکش های الکتریکی و محافظ های چرمی می بایست نیاز های حفاظتی دستانتان را تامین سازد. برای اطلاعات بیشتر در مورد دستکش های ایمنی الکتریکی به 262 نکته فوری گرینگر درباره دستکش های ایمنی الکتریکی: بازرسی و طبقه بندی مراجعه شود.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *