صرفه جویی در مصرف برق

برق کشی ساختمان

تأمین آب خانگی مطمئن و ایمن و تأمین برق و روشنایی از مهمترین دغدغه های تاسیسات ساختمان است.درست همانطور که آب برای بقا ضروری است ، برق نیز در زندگی روزمره ضروری است.بدون برق ، زندگی ما متوقف می شود.جامعه مدرن امروزی برای انجام فعالیتهای اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی به زیرساخت های برقی ، هوشمند ، ساده ، ایمن ، قابل اعتماد و اقتصادی نیاز دارد.زیرساخت ها باید کارآمد ، انعطاف پذیر برای توسعه ، اقتصادی برای حفظ و بهره برداری باشند.

در ساختمانهای مسکونی و تجاری ، اکثر مؤلفه های تاسیسات برقی از دید پنهان شده اند و فقط عناصری مانند وسایل روشنایی در معرض دید هستند.

عملاً همه سیستمهای ساختمانی حداقل یک جزء الکتریکی دارند ، حتی اگر ورودی اصلی آنها انرژی برق نباشد.به عنوان مثال ، سیستم های گرمایش فضا ، برای توزیع هوا به فن های محرک متکی هستند.

سیم کشی ساختمان

برق نیاز به یک مسیر الکتریکی برای جریان دارد و از بسیاری از مواد رسانا برای این منظور استفاده می شوند.بسیاری از مواد نیمه رسانا هم وجود دارند که برای کاهش ولتاژ و همچنین افت جریان از آنها استفاده می شود.مواد غیر رسانایی هم وجود دارند که به عنوان عایق در هنگام کار بر روی خطوط برق از آنها استفاده می شود.

سیم کشی الکتریکی داخلی در ساختمان ها بسته به میزان تقاضا نیرو در مدار ، اندازه ساختمان و محیطی که سیم کشی میشود ، متفاوت است.به عنوان مثال در یک خانه کوچک خانوادگی ساده ، نیازهای انرژی نسبتاً کم است ، اما یک محیط تجاری بزرگ ، نیازهای سیم کشی بیشتری خواهد داشت.

برای سیم کشی ساختمان به قطعات و ابزار آلات زیادی نیاز داریم که از مهمترین آنها میتوان به فاز متر ، پیچ گوشتی ، سیم چین ، انبردست ، فنر سیم کشی ، سینی کابل ، لوله برق ، جعبه تقسیم و سیم و کابل اشاره نمود.

 سیم و کابل

شناسایی متداول ترین انواع سیم و کابل در بررسی مشکلات سیم کشی و هنگام انتخاب سیم کشی برای نصب و راه اندازی پروژه های جدید ، کمک زیادی خواهد کرد.برای انتخاب سیم و کابل موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • اندازه مناسب سیم ، برای هرگونه نصب سیم الکتریکی مهم است.هنگام انتخاب سیم ، باید اندازه سیم ، ظرفیت سیم و اینکه سیم برای چه مواردی استفاده خواهد شد را در نظر بگیرید.
  • سیم های برق و کابل ها ، دارای اطلاعاتی هستند که بر روی عایق یا پوشش داخلی آنها مهر یا چاپ شده است.این علامت گذاری ها اطلاعات مهمی در مورد سیم از جمله اندازه سیم و مواد ، نوع عایق ، تعداد سیم های موجود در داخل (داخل کابل) و هرگونه امتیاز و مشخصات ویژه سیم را در اختیار شما قرار می دهد.
  • کابل برقی استاندارد به گونه ای طراحی شده است که فقط مناسب در داخل ساختمان است.یعنی جایی که همیشه خشک است و توسط سازه های دیواری ، سقف یا کف محافظت می شود.برای سیم کشی در فضاهای باز یا هنگام اجرای سیم کشی در زیر زمین ، شما باید از کابل دفن مستقیم استفاده کنید.

 

نکات ایمنی ضروری در برق کاری ساختمان

هنگام نصب هر نوع سیم و یا سیستم سیم کشی ، همیشه خطر وجود دارد. چند کار پیشگیرانه که هنگام کار با سیمها یا نصب آنها باید انجام دهید ، در اینجا ذکر شده است.

  • شما همیشه باید قبل از کار با برق ، ابزارها و وسایل خود ، مانند فاز متر ، چوب استیک برق و … را بازرسی کنید و به محض نیاز به تعمیر ، فوراً استفاده از آن ابزار را متوقف کنید.
  • باید همیشه هنگام کار با برق ، تجهیزات ایمنی مناسب داشته باشید.تجهیزات استاندارد حفاظت شخصی شامل عینک ، دستکش عایق ، کلاه های ایمنی عایق میباشند که دقیقاً مانند ابزارهای شما ، این وسایل هم باید قبل از هر بار کار با برق مورد بررسی قرار بگیرند.
  • برای کار با برق باید از نردبان های ساخته شده از مواد غیر رسانا استفاده کنید.نردبان های چوبی و فایبر گلاس بهترین گزینه برای این منظور میباشند.به هیچ عنوان از نردبان های آلومینیومی یا فولادی استفاده نکنید.
  • هنگام کار با برق ، حتما جریان اصلی برق را قطع کنید.
  • از مرغوب ترین و با کیفیت ترین مواد و لوازم مورد نیاز در برق کشی استفاده کنید.
  • برق کاران ، جهت جلوگیری از برق گرفتگی در حین کار ، باید از دستگاه ارت موقت استفاده کنند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *