شرایط نگهداری از کابل فیبر نوری

شرایط نگهداری از کابل فیبر نوری

شرایط نگهداری از کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری به دلیل ساختار که دارند دارای حساسیت بالایی هستند و عدم دقت در نگهداری آن ها و شرایط حمل نا مناسب، باعث آسیب به کابل فیبر نوری و تغییر در خاصیت و عملکرد آن ها می شود.

کابل های فیبر نوری به خم شدن، کشش های بیش از حد، پیچاندن، چرخاندن و انواع ضربات، بسیار حساس می باشند.

 

شرایط نگهداری از کابل فیبر نوری

شرایط نگهداری از کابل فیبر نوری

 

نکات اساسی که باید در نگهداری از کابل های فیبر نوری به آن ها توجه کنیم عبارتند از:

1. نحوه بارگیری و تخلیه ی فلنج قرقره ی کابل فیبر نوری

بارگیری و تخلیه ی فلنج قرقره که کابل فیبر نوری روی آن سوار می شود، توسط جرثقیل باید یک میله پخش کننده با طول کافی مورد استفاده قرار بگیرد تا فلنج قرقره به واسطه ی زنجیرهای بالابر فشرده نشود.

2. مکان نگهداری از کابل های فیبر نوری

مکانی که برای نگهداری از کابل های فیبر نوری در نظر می گیریم بسیار مهم می باشند. مکان مورد نظر باید محیطی خشک و محافظت شده در برابر اشعه ماوراء بنفش باشد. بنابراین محیط های باز و بدون سقف برای نگهداری از کابل های فیبر نوری اصلاً مناسب نیستند.

محلی که برای قرار گرفتن کابل های فیبر نوری در نظر می گیرید باید به دور از هر گونه رطوبت بالا، افتادن اشیاء، نشت مواد شیمیایی (اسید، روغن و …)، حرارت شعله یا گرما و همچنین به دور از هرگونه آلاینده های دیگر باشد.

3. نحوه حرکت صحیح قرقره های کابل های فیبر نوری

انتقال و جابجایی صحیح در مورد قرقره های کابل فیبر نوری نیز بسیار حائز اهمیت است. چراکه هرگونه ضربه یا افتادن از ارتفاع باعث آسیب های اجتناب ناپذیر و بی کاربرد شدن کابل فیبر نوری خواهد شد.

اصولاً قرقره های کابل های فیبر نوری سنگین هستند. لذا برای حرکت دادن و بلند کردن آن ها باید از لیفتراک استفاده کرد. همچنین برای بارگیری آن ها نیز باید از وسیله نقلیه، بالابر و یا از یک کمک مکانیکی مناسب مانند لیفتراک بهره برد.

باید توجه داشته باشید که هنگام انتقال قرقره بر روی لیفتراک و یا هرگونه وسیله مکانیکی، قرقره ها باید به روش مناسبی حرکت داده شوند که باعث آسیب به کابل فیبر نوری نشود.

 

شرایط نگهداری از کابل فیبر نوری

 

در ادامه به چهار مورد اصلی که باید در نگهداری از کابل فیبر نوری به آن ها توجه شود اشاره کرده ایم:

1. نگهداری با پوششی مناسب

در اصطلاح عامیانه می گوییم قرقره  کابل های فیبر نوری خود را مهر و موم کنید و اطلاعاتی که بر روی برچسب کابل درج شده را بر روی پوشش قرقره نیز درج کنید.

اطلاعات موجود بر روی برچسب کابل شامل موارد زیر است:

  • شرح کابل
  • میرایی
  • پهنای باند
  • طول کابل

2. قرقره را بر روی هر دو فلنج روی سطح ثابت نگهدارید

قرقره ای که کابل فیبر نوری بر روی آن سوار است را در یک سطح صاف و محکم نگهدارید و به صورتی قرار دهید که دو فلنج به طرف قرقره بر روی سطح قرار گیرد.

هرگز قرقره کابل فیبر نوری را بر روی یک سطح فلنج روی سطح قرار ندهید. چون با باز شدن کابل در آینده ممکن است باعث آسیب رساندن به کابل شود.

3. درپوش های محافظ را روی کابل فیبر نوری نگهدارید

درپوش های انتهایی یکی از مهم ترین و حساس ترین قسمت هایی هستند که برای محافظت و نگهداری از انتهای کابل های فیبر نوری طراحی شده اندو این درپوش ها برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، ذرات آلاینده و آلودگی های محیط اطراف به داخل کابل فیبر نوری مورد استفاده قرار می گیرد.

4. رعایت حداقل شعاع خمش

هنگام چرخاندن کابل فیبر نوری به سمت قرقره باید دقت کنید که از حداقل شعاع خمش قطر قرقره کمتر نشود. در صورت خمش بیش از حد کابل فیبر نوری آسیب می بیند.

نکان ایمنی هنگام کار با کابل فیبر نوری

نکان ایمنی هنگام کار کردن با کابل فیبر نوری عبارتند از:

  • انتهای کابل های فیبر نوری را هرگز مستقیماً نگاه نکنید.
  • هنگام کار با سیستم های فیبر نوری توجه داشته باشید که محیط دارای تهویه ی مناسب باشد و از روشن کردن سیگار در محیط های کار با کابلف فیبر نوری اجتناب کنید.
  • بعد از کار با کابل های فیبر نوری حتماٌ دست و صورت خود را بشویید.
  • جهت پاک کردن و تمیز کردن از الکل ایزوپروپیل و مواد پاک کننده ی دیگری که قابل اشتعال هستند استفاده نکیند.

 

شرایط نگهداری از کابل فیبر نوری

 

به غیر از نکات ایمنی که در بالا به آن ها اشاره کردیم در هنگام نصب یا استفاده از کابل های فیبر نوری به نکات دیگری همچنون توجه به میزان خمیدگی کابل، کشیدن کابل و همچنین محافظت از کابل فیبر نوری در برابر صاعقه و رعد و برق باید دقت کرد.

بازرسی در حین نگهداری از کابل های فیبر نوری

  • بررسی وضعیت کلاهک های انتهایی کابل های فیبر نوری
  • بررس وضعیت سطح ثابتی که قرقره کابل فیبر نوری بر روی آن قرار گرفته است.
  • بررسی چرخش کابل فیبر نوری به دور قرقره
  • بررسی سیسیتم تهویه محیط نگهداری از کابل فیبر نوری و میزان درجه دمای محیط.

توجه داشته باشید هنگام کار با کابل های فیبر نوری حتماً از پیش بندها و لباس های یکبار مصرف استفاده کنید تا ریزش ذرات فیبر را بر روی لبای های خود به حداقل برسانید.

از خوردن هرگونه غذا و نوشیدنی در حین کار کردن با کابل فیبر نوری خودداری کنی. چراکه باعث بلعیدن ذارت فیبر به همراه غذا خوردن و یا خوردن نوشیدنی به داخل بدنتان می شوید. که این امر ممکن است منجر به خونریزی های داخلی در بدنتان شود.

همچنین بهتر است از ماسک برای محافظت و اطمینان بیشتر از سیستم تنفسی خود در مقابل این ذرات استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *