سوئیچ قطع اتصال جریان الکتریسیته

سوئیچ قطع اتصال جریان الکتریسیته

همه آنچه که باید در مورد سوئیچ قطع اتصال جریان الکتریسیته بدانید

همه از خطرات احتمالی کار با برق آگاه هستند. به همین دلیل است که وسایل ایمنی زیادی در بازار وجود دارد که به عملکرد ایمن تجهیزات الکتریکی کمک می کند. از جمله این سوئیچ ها می توان به سوئیچ های قطع اتصال اشاره کرد. اینها با قطع سریع مدارها از منابع تغذیه در مواقع اضطراری کار می کنند.

کلیدهای قطع به همراه کلیدهای مدار کار می کنند که جریان الکتریسیته در طول یک مدار را زمانی که جریان از ظرفیت مدار فراتر رود، قطع می کنند. کلیدهای قطع می توانند با سیستم های AC یا DC کار کنند و برای برق تک فاز و سه فاز نیز موجود هستند.

سوئیچ قطع اتصال چیست؟

کلیدهای قطع (همچنین به عنوان سوئیچ های ایزولاتور، سوئیچ های ایمنی و سوئیچ های شکست بار نیز شناخته می شوند) برای جداسازی مدارهای الکتریکی با قطع جریان الکتریکی استفاده می شوند. با توقف سریع جریان برق، سوئیچ‌های جداکننده امکان خاموش شدن اضطراری، تعویض به منابع برق جایگزین و تعمیر و نگهداری را فراهم می‌کنند.

کلیدهای قطع معمولاً از یک محفظه، کنتاکت های الکتریکی سیمی و یک محرک (دسته ها، شفت ها، کلیدها و غیره) تشکیل شده اند. محفظه از کنتاکت ها در برابر خطرات محیطی محافظت می کند و همچنین از کاربران در برابر لمس مدارهای زنده محافظت می کند.

سوئیچ قطع اتصال

سوئیچ قطع کننده یا سکسیونر چگونه کار می کند؟

قطع کننده یا سکسیونر، شبکه برق را با هدف متوقف کردن جریان برق و دلایل ایمنی قطع می‌کند و می‌تواند تجهیزات الکتریکی را برای تعمیر و نگهداری در یک زمان بندی معین متوقف کند. قطع کننده یا جداکننده یک اصطلاح فنی است که برای دستگاهی استفاده می شود که می تواند یک بار خاص را از بقیه جدا کند و کلیدهای قطع جریان برق را از ورودی به خروجی متوقف کند. بدون جریان الکتریکی، متخصصان می توانند به تجهیزات و دستگاه ها دسترسی داشته باشند و کار تعمیر و نگهداری را با خیال راحت انجام دهند.

جدا کننده ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع استفاده، برخی را می توان به صورت دستی کار کرد و بعضی را به صورت خودکار. بنابراین، قطع کننده سوئیچ می تواند یک دستگاه الکتریکی را ایزوله کند علاوه بر این، می تواند مدارهای برق دار را بشکند و دوباره بازسازی کند. در شرایط فعلی، انواع مختلفی از قطع کننده سوئیچ را پیدا خواهید کرد که شامل قطع کننده مدار، قطع کننده فیوز و قطع کننده معمولی مانند ریکلوزر هوایی، سکشنلایزر، سکسیونر هوایی، سرتیری، گازی و اتوماسیون دار است. همه اینها برای خدمت به اهداف مختلف طراحی شده اند. در این مقاله با جدا کننده سوئیچ بیشتر آشنا خواهیم شد.

جدا کننده ها برای چه کاری استفاده می شوند؟

هدف از جداکننده، قطع برق است. کاربران باید روش عملکرد صحیح را برای یک پست خاص انتخاب کنند. مکانیسم های جداکننده دارای کلیدهای کمکی زیادی هستند. سوئیچ ها نشانی از راه دور در مورد قفل الکتریکی، موقعیت قطع کننده و کلید انتقال جریان را ارائه می دهند.

یک قطع کننده، سوئیچ ایزولاتور یا کلید جداکننده برای قطع جریان برای تعمیر و نگهداری و سرویس استفاده می شود. در مهندسی برق، از یک جدا کننده برای شکستن مدار موجود در توزیع برق استفاده می شود. آنها در کاربردهای صنعتی استفاده می شوند و می توان آن را با سوئیچ ارت جفت کرد تا ایمنی مورد نیاز را به متخصصی که برای رفع هر گونه مشکل الکتریکی کار می کند، ارائه دهد.

جداکننده های فشار قوی بیشتر در پست های برق برای جداسازی ترانسفورماتورها، خطوط انتقال و قطع کننده های مدار برای تعمیر و نگهداری استفاده می شوند. جداکننده عایق بندی ایمن را ارائه می دهد ولی مدار را کنترل نمی کند. فاقد مکانیسمی برای سرکوب قوس الکتریکی است که در هنگام قطع جریان های زیاد الکتریکی اتفاق می افتد. بنابراین، جدا کننده ها را دستگاه های خارج از بار می نامند. آنها نمی شکند و جریان ایجاد نمی کنند در عوض، جریان ها را کاملاً منزوی می کنند.

جدا کننده ها

تفاوت بین مدار شکن و قطع کننده چیست؟

وقتی صحبت از سوئیچ قطع کننده در مقابل مدار شکن می شود، بادی گفت که هر دو این دستگاه ها خدمات متفاوتی را ارائه می دهند.

قطع کننده سوئیچ با یک هدف ساده کار می کند. به عبارت ساده می توان گفت که برق یا جریان را قطع می کند تا برقکارها بتوانند با خیال راحت کار تعمیر، نگهداری و بازرسی را انجام دهند. همانطور که قبلا ذکر شد، انواع مختلفی از جدا کننده سوئیچ وجود دارد.

یک قطع کننده مدار قادر به انجام وظایف بیشتری نسبت به یک سوئیچ قطع کننده است. این می تواند جریان را تحت شرایط مدار استاندارد ایجاد کند، حمل کند و قطع کند. از مدار شکن برای برآورده کردن الزامات یک قطع کننده یا سوئیچ بار استفاده می‌شود و هر زمان که لازم باشد می تواند مانند جدا کننده سوئیچ ایزوله کامل را ارائه دهد.

قطع کننده مدار به عنوان یک وسیله محافظ استفاده می‌شود که می تواند جریان را درست مانند فیوز کنترل کند و در شرایط نامطلوب مانند اضافه بار و اتصال کوتاه جریان را قطع کند. همچنین، می توان یک مدارشکن را به صورت دستی کنترل کرد. برخی نیز دارای عملکرد خودکار هستند. داخل بریکر یک رله وجود دارد که می تواند خطاها را حس کند و سیگنال هایی را برای بستن کنتاکت ها ارسال کند.

به طور خلاصه می توان گفت که یک سوئیچ قطع کننده اتصال جریان الکتریسیته به عنوان یک وسیله جدا کننده استفاده می شود و به قطع کامل جریان برق کمک می کند. قطع کننده سوئیچ بیشتر با یک کلید بار یا قطع کننده مدار مرتبط است. با این حال، مدار شکن به عنوان یک دستگاه سوئیچینگ کار می کند. برای قطع جریان اتصال کوتاه و جریان نامی طراحی شده است. هر دوی این دستگاه ها مکمل یکدیگر هستند تا محیطی امن ایجاد کنند.

تفاوت بین مدار شکن و قطع کننده

نتیجه گیری

قطع کننده به عنوان یک وسیله قطع کننده استفاده می شود که بخشی از مدار یا کل مدار را جدا می کند. ایزولاتور زمانی استفاده می شود که پرسنل برق بخواهند یک قسمت مدار را قطع کنند تا مشکلی در منبع تغذیه اصلی پیدا کنند. قطع کننده جریان DC را مسدود می کند در حالی که جریان AC را فعال می کند. قطع کننده های سوئیچ برای تجهیزات ولتاژ بالا که شامل پست های ترانسفورماتور هستند، بهترین در نظر گرفته می شوند. امروزه برای تاسیسات MV نیز قطع کننده ها در نظر گرفته می شود.

از آنجایی که انواع مختلفی از جداکننده‌ها در دسترس هستند، پیدا کردن نوع مناسب برای استفاده بسیار مهم است. همه جدا کننده های سوئیچ به طور متفاوتی ساخته می شوند و همچنین متفاوت کار می کنند. حتی اگر عملکرد تقریباً یکسان باشد، تفاوت های فیزیکی و عملکردی وجود خواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *