تفاوت برق تک فاز و سه فاز

تفاوت برق تک فاز و سه فاز

انرژی برق یکی از مهم ترین و پرکاربردترین انرژی های مورد استفاده در دنیا به شمار می رود، بطوریکه زندگی بدون برق حتی برای مدتی کوتاه غیرقابل تصور است.

انسان به صدها روش گوناگون از برق در زندگی روزمره خود استفاده میکند.تجهیزات روشنایی ، تلویزیون ، یخچال ، جارو برقی ، گوشی های موبایل ، آسانسور و تجهیزات سنگین صنعتی بدون استفاده از انرژی برق الکتریسیته قادر به کارکردن نخواهند بود.

بعلاوه از انرژی برق در صنعت کشاورزی ، در صنعت حمل و نقل و برقراری ارتباطات نیز استفاده میشود.

برای تولید برق ، یک منبع انرژی مصرف میشود.گاز ، نفت ، زغال سنگ ، باد ، آب ، انرژی هسته ای از منابعی هستند که در تولید برق از آنها استفاده میشود.

جهت خرید مفصل رزینی روی لینک کلیک کنید.

آشنایی با برق سه فاز

بیش از نیمی از برق تولیدی در نیروگاه ها برای مصارف صنعتی استفاده میشود.

برقی که در نیروگاه های برق تولید میشود ، برق سه فاز است.برق سه فاز در صنایع و کارخانه ها مورد استفاده قرار میگیرد.

برای مصارف خانگی نیازی به برق سه فاز نیست و تنها استفاده از یک فاز برای این منظور کافی است.البته در برخی از ساختمان های مسکونی برای راه اندازی برخی از دستگاه ها نظیر آسانسور از برق سه فاز استفاده میشود.

ولتاژ برق خانگی 220 ولت است.در حالی که ولتاژ برق صنعتی یا همان برق سه فاز 380 ولت میباشد.

سیم و کابل های مورد استفاده در برق سه فاز در ابعاد بزرگتر و ضخیم تری نسبت به سیم و کابل های مورد استفاده در برق خانگی (تک فاز) هستند.

در برق سه فاز توان تولیدی برای مصرف کننده ، همیشه ثابت است ، یعنی با تغییر زمان توان هیچ تغییری نمیکند.در حالی که در برق تک فاز ، توان تولیدی برای مصرف کننده ، با تغییر زمان ، تغییر میکند.

تفاوت برق تک فقاز و سه فاز

در جریان برق تک فاز به دلیل اینکه از یک رشته سیم فاز استفاده میشود، توان لحظه ای در قسمت هایی به صفر میرسد.اما در جریان سه فاز اینگونه نیست و توان لحظه ای هیچ گاه صفر نمیشود.چون برق سه فاز شامل سه رشته سیم فاز است که اگر یکی از فازها صفر شود ، بقیه فازها دارای مقادیر هستند.

الکترموتورها از آن دسته از دستگاه ها هستند که برای ایجاد نیروی دورانی در آنها به برق سه فاز نیاز است. در واقع ایجاد نیروی دورانی برای چرخش الکتروموتور در مصرف کننده سه فاز ساده تر و مقرون به صرفه تر است.

دوستان عزیز در این مقاله توضیح مختصری در مورد برق صنعتی و برق خانگی داده شد.جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و اطلاع از قیمت سرکابل مفصل روی لینک کلیک کنید.

1 پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *