تفاوت برق تک فاز و سه فاز

برق چگونه تولید میشود

همه ما به برق متکی هستیم.بیشتر وسایلی که ما در طول شبانه روز با آنها سروکار داریم ، مانند لپ تاپ ، تلفن همراه ، تلویزیون ، یخچال ، لباسشویی و وسایل بیشمار دیگر ، همه برای راه اندازی به برق نیاز دارند.برای تامین برق مصرفی ساختمان ها ، باید اقدام به برق کشی ساختمان نماییم.برای برق کشی ساختمان به ابزارآلات و تجهیزات الکتریکی زیادی نیاز داریم که از مهمترین آنها میتوان به سینی کابل ، پریز ، فیوز ، پیچ گوشتی ، فاز متر ، نردبان کابل ، سیم و کابل ، لوله فولادی برق و غیره اشاره کرد.برای ساخت برخی از تجهیزات و ابزرآلات برق مثل سینی کابل و نردبان کابل از ورق گالوانیزه و برای ساخت برخی دیگر مانند لوله فولادی برق از ورق روغنی استفاده میشود.

اما آیا واقعا میدانید ، برق چیست و چگونه تولید میشود؟!اگر در ادامه این مقاله همراه ما باشید، نگاهی دقیق تر به برق که زندگی ما را تامین میکند می اندازیم.از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

لامپ رشته ای

الکتریسیته (برق) چیست؟

اتم ها از پروتون ، نوترون و الکترون تشکیل شده اند.عامل تولید برق الکترون ها هستند.وقتی الکترون از اتم خود جدا شود و حرکت کند ، آنگاه جریان الکتریکی تولید میشود.همه مواد از اتم تشکیل شده اند ، پس در همه مواد برق هست ، فقط شما زمانی جریان برق را خواهید یافت که الکترون ها از اتم جدا شوند و از یک مکان به مکان دیگر حرکت کنند(جریان الکترون ها).همانطور که گفتیم ، همه مواد دارای برق هستند ، اما عناصری مانند مس ، نقره و طلا ، چون دارای الکترون های بسیار متحرک هستند ، به عنوان رسانای عالی برق شناخته شده اند.

وقتی شما کلید برق را فشار میدهید ، مشاهده میکنید که لامپ خانه شما براحتی و بدون دردسر ، روشن میشود.اما آیا برق به همین راحتی تولید میشود؟

منابع اصلی تولید برق

  • سوخت های فسیلی (مانند زغال سنگ ، نفت و گاز طبیعی)
  • انرژی هسته ای
  • منابع انرژی تجدید پذیر (مانند انرژی خورشیدی ، انرژی باد ، امواج اقیانوس ها)

سوخت های فسیلی

در این روش برای چرخش توربین ها در نیروگاه های برق ، از سوخت های کربنی مانند ذغال سنگ ، گاز و نفت استفاده میکنند.این سوخت ها بخارهایی ایجاد میکنند که باعث حرکت توربین ها میشود و باعث ایجاد آهنربا در ژنراتورها و حرکت الکترون ها و در نتیجه تولید برق میشود.در نهایت جریان برق تولید شده توسط ژنراتورها ، از طریق خطوط برق به مصرف کنندگان منتقل میشود.

با سوختن سوخت های کربنی ، مقدار زیادی دی اکسید کربن وارد محیط زیست میشود.بعلاوه در این روش برای تولید برق به مقدار زیادی سوخت های فسیلی نیاز داریم.سوخت های فسیلی جزء منابع تجدید ناپذیر هستند و این نوع انرژی ها برای تولید به زمان بسیار طولانی و حتی میلیون ها سال نیازمند می باشند.

نیروگاه برق آبی

در حال حاضر با افزایش جمعیت ، میزان تقاضا برق نیز افزایش یافته است و این به معنای استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی است.به همین جهت باید از انرژی های تجدید پذیر برای تولید برق استفاده کرد.اگرچه در حال حاضر استفاده از منابع تجدید پذیر برای تولید برق خیلی کم است ، اما استفاده از آنها در حال گسترش میباشد.

یکی از منابع تجدید پذیر که برای تولید برق از آن میتوان استفاده کرد ، جریان آب است.امروزه نیروگاه های بزرگ برق در کنار سدهای بزرگ ساخته شده اند که با استفاده از آب ذخیره شده در پشت سدها ، برای مصرف کنندگان ، برق تولید میکنند.در این روش ، تعداد بیشماری توربین در پشت سدها نصب شده که این توربین ها زمان عبور آب از سد ، میچرخند و تولید برق میکنند.

انرژی هسته ای

یکی دیگر از مواردی که برای تولید برق میتوانیم از آن استفاده کنیم ، گرمای بدست آمده طی فرآیند شکاف هسته ای است.در این روش برای چرخش توربین ها در نیروگاه های برق ، از گرمای تولید شده از شکاف هسته ای استفاده میشود.در این روش برخلاف سوخت های فسیلی ، هیچ نوع گاز گلخانه ای تولید نمیشود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *